Nationaldagen
Vättaberget 6 juni 2009

Nationaldagen 2009 på Vättaberget firades i regn

Nationaldagsfirandet på Vättaberget gav, beträffande vädret, en hel del annat att önska.

In i det sista trodde vi att programmet traditionsenligt skulle kunna genomföras ute i det fria. Så icke. Vi fick allt vackert dra oss tillbaka in i Hembygdsgården och värmen från brasan.

Trots lite trängsel inne i huset kändes det ändå som om solen lyste tack vare fin publik och varierande och trevlig underhållning.

Maj Pettersson, iklädd vacker Sverigedräkt och hitrest från Kalmar enkom för uppgiften att hålla dagens högtidstal, inledde högtidsstunden.

I sitt tal påminde hon oss om vårt fantastiska land, dess olikheter, vad vi har att värna om, att vara stolta över och vad som förenar oss. Det var tänkvärda ord om rättesnören i vårt samhälle, den unika svenska hagen, allemansrätten, föreningslivet och våra svenska symboler.

Maj avslutade sitt tal med att ta upp Nationalsången och utbringa ett fyrfaldigt leve för vårt Sverige.

Så tog förskolebarnen plats på scenen. Som den Ur-och skurförskola de tillhör underhöll de med inlevelse och mimik med sånger om vår natur. Barnen var fantastiska, liksom deras lärare, Anna Engman, Nina Widerström-Andersson och Maria Kilander, som ackompanjerade på gitarr.

Trollkarlen Henning Bylund, alias Zethino, förvirrade och förvillade oss med sin finger-färdighet  och lockade både barn och vuxna till skratt. Alla barn inbjöds att delta i trolleriet och att lyckan då var fullständig gick inte att ta miste på. Ett mycket förtrollande möte, som till barnens förtjusning avslutades med ”godisregn”.

Sist ut på hembygdsgården ”lilla scen” var trion Strimma. Under nästan en timme fick vi njuta av en blandad repertoar av gamla skillingtryck framförda av Greta Andersson. Ann-Sofie Lindström hanterade fiol, durspel och ”pennywhistle” med stor säkerhet och Tobias Larsson framförde egna visor på hälsingemål, alla med verklighetsbakgrund och med en avslutande ”clou”, som lockade till skratt.

Hembygdsföreningens standar, som utdelas till en person som på ett eller annat sätt gjort en stor insats för Lidenbygden, tilldelades i år kantor Anne-Lise Lindberg-Sjödin. Med sitt engagemang och stora intresse för musiken har hon satt Liden på den musikaliska kartan. I kyrkan, har vi lidenbor genom hennes försorg, fått uppleva många musikaliska höjdpunkter.

Anne-Lise har dessutom visat ett stort intresse för våra lokala kompositörer och presenterat många av deras verk. Hon är också en entusiasmerande ledare för vår kyrkokör.

Trots regnet gjorde besökare och underhållare Nationaldagsfirandet på Vättaberget till en minnesvärd dag.

Yvonne Ulin