Hembygdsdagen  2008

Meteorologernas hade förvarnat om regn denna dag. Det kändes inte särskilt upplyftande, men tack och lov infriades inte deras löften. Vi fick en dag med både värme och sol.

Hembygdsdagen inleddes i sedvanlig ordning med Gudsjänst från den hisnande vackra utsiktsplatsen på berget. Predikan hölls av kyrkoherde Lars Huss och orgelmusiken sköttes av  Lena Henriksson.

Flaggan i topp!

Vi i Hembygdsföreningen ville gärna se föreningens egen flagga vaja över vår stolthet, Hembygdsgården och de gamla byggnader som uppförts på Vättaberget under de 50 år Hembygdsföreningen funnits.

En ansökan gjordes till Åströmssons fond för att få medel till inköp av flaggstång och flagga. Vi fick ett positivt besked och kunde skrida till verket. Flaggstången inköptes och forslades hem med hjälp av Hans-Erik Jonsson. Vi konsulterade Mark Grain för inköp av flaggan. Mark Grain är för övrigt designer till den blågula fanan på vit botten. Det är modern design med gamla motiv, där vårdkasen, älven och laxnoten framhävs.

När flaggan fanns på plats på berget infann sig också Mats Bergqvist och Torsten Källman medförande murbruk och övriga attiraljer som behövdes för arbetet. Det var nog inte första gången dessa herrar tog sig an en dylik uppgift, för det stod inte länge på förrän flaggstången med vana händer restes på utsedd plats.

Därefter var det dags att hissa Hembygdsföreningens egen flagga på den likaledes nya flaggstången vid scenen. Mats Bergqvist och Torsten Källman hade den grannlaga uppgiften att dra flaggan i topp denna första gång och ceremonin avslutades med att Göran Åsell och Ivan Jonsson spelade Sommar i Liden.

Helena Gudasic sjöng med vacker och klar stämma kända visor till eget gitarr-ackompanjemang.

På olika håll på berget hade hantverkare ställt upp sina stånd där besökarna hade möjlighet att inhandla silversmycken, goda ostar, hemslöjd i trä, kakor, kryddväxter fårfällar, stickat m.m. Vissa fynd gjordes också på loppmarknaden och för de unga fanns fiskdamm och ponnyridning. Samtliga hantverkare skänkte vinster till ett lotteri vars behållning tillföll Hembygdsföreningen.

Det som drog till sig största intresset var som vanligt det som försiggick i bagarstugan. Där bakades tunnbröd och försäljningen av denna delikatess gick som smör. Bagarstugans härskare Margareta Engman skötte kaveln och ”kastade på” gjorde Vivi _______________.

Under eftermiddagen fick vi ta del av ett strålande folkspel, som utfördes av Tuna folkdansgille. Ett 20-tal musiker och dansare visade hur man roade sig på en fäbodvall en gång i tiden. Det var en härlig uppvisning med mustigt språk, glad musik och goda dansare, som trots tuvor på ”dansbanan” inte gjorde några felsteg.

Så småningom blev det dags för vinstutdelning i Företagarnas lotteri för Lidens Hembygdsförening. Bo Bergqvist hade den stora turen att vinna högsta vinsten – en vecka i en stuga på Öland. Vi gratulerar Bo och alla andra vinnare på det varmaste.

(Den totala vinstlistan presenteras på Hembygdsföreningens hemsida. Vinstlistan finnas även på ICA Liden och på handelsbanken i Liden).

På den kulinariska sidan fanns tillfälle att köpa kolbullar. Torsten Källman stod som vanligt för recept och utförande. Det fanns också tillgång till laxsmörgåsar på hembakat tunnbröd och varm korv. Hembygdsföreningen hade konkurrens av utbudet i Hembygdsgården, där det serverades läcker buffé, viltskav m.m.  /Yvonne Ulin

TUNA SPELMANSGILLE

- en fullträff på Vättaberget i Liden

I ett magnifikt sommarväder fick besökarna, på årets Hembygdsdag på Vättaberget, uppleva en fäbo´träff för länge sedan. Med spelmän och danslystna ungdomar och med någon enstaka äldre ”moralbevakare”, bjöds det på en fantastisk spelmansshow. Ja, jag tycker inte att ordet show är helt felplacerat i detta sammanhang. Totalt var inte mindre än ca 20 personer engagerade i uppträdandet!

Bra tempo i den fingerade handlingen, rappa repliker (även om ljudanläggningen inte var på humör), en passande blandning av musik, goda dansare (uppförsbacken på halva varvet på grästunet tycktes inte bekomma någon) och lagom lång föreställning (ca 45 minuter). Scenografin var ytterst effektiv. Spelmännen på scenen i en enkel, stilren och vacker uppställning. Dansarna nedanför scenen utnyttjade maximalt utrymmet fram till publiken. Klädseln och uppträdandet var mycket proffsigt och hela föreställningen kändes uppriktig och trovärdigt. Har det rent av funnits en regissör inblandad?

Det är en utmärkt idé att följa ett tema (här fäbodträffen) som ”röd tråd” och låta musiken stå för inramningen. För mig var Tuna Spelmansgille, bland många fina upplevelser denna härliga Hembygdsdag, den i särklass största överraskningen och behållningen!

Arne Johansson

Järkvissle